En bil i 200 serien är
ett bra köp, slitstark och driftsäker, men det finns
ju små brister på dom också, precis som på
alla andra bilar. Här är några tips, skicka gärna
in era egna tips så ska jag lägga upp dom.
1. Rost! Rost kan finnas överallt, men
det vanligaste är: Reservhjulsbaljorna samt kanten ovanför
dom mot skärmen. Skärmkanterna med innerskärkanter,
rosten brukar börja inifrån och äta sig utåt,
har man rostiga skärmkanter så är även innerskärmkanterna
för det mesta rostiga, byter man liks skärmkant så
är det lika bra att byta den innre också. Bakdelen
på bilen brukar också rosta, både på
nyare och äldre, under bakljusen och nere vid kofongarlisten
och bakom kofångaren. Sparklådorna (trösklarna)
brukar också kunna rosta, brukar börja längst
bak, om man tittar inifrån hjulhuset så brukar det
synas om det börjat, annars knacka på dom så
märks det. Golvet ut mot trösklarna brukar också
kunna rosta, knacka med något och se om det är mjukt.
A-stolparna brukar kunna rosta, men dom är värre att
kolla då det många gånger börjar framifrån,
d.v.s skärmen döljer det hela, men titta noga och titta
efter lagningar eller om färg släppt m.m. Fjädertallrikarna
är väldigt utsatta på fjäderbenen, knacka
hårt på dom för att se om dom är dåliga.
Sen kan det ju rosta överallt annars, men detta är
det vanligaste.
2. Bussningar!
En bil ur 200 serien som gått
några mil brukar ha dåliga bussningar i både
fram och bakvagn, bak märks det på vibrationer "klonk"ljud
när man gasar/släpper m.m. För att kolla det så
måste man hissa upp bilen så man kommer åt
bra inunderifrån, ha en kraftig mejsel, helst ett däckjärn
el liknande, samt lägg järmet mellan bakrebussningen
och bärarmen och bryt, det ska inte röra sig nämnvärt,
annars är den slut. Främre bussningen likdant, bryt
mellan infästning i kaross och bärarm, det ska inte
gå att bryta mycket där heller. Sen har vi dom övre
bärstagen, dom brukar ta stryk på Turbobilar fortare,
men samma sak där, bryt och se om det är dåligt,
det kan man även kolla utan att gå under bilen, be
någon stå utanför bilen och kolla på bromsoket
genom fälgen samtidigt som en sitter i bilen och håller
på bromsen och släpper kopplingen, är bussningarna
bra ska det inte synas som om oket rör sig (bakaxeln vrider
sig).
Fram kollas bussningarna likadant,
ett järn och bryt. Spindellederna fram kollar ni genom att
hissa bilen på bärarmen så att ni avlastar däcket
från backen, sedan bryter ni med ett järn/spett under
däcket och ser omd et glappar, hjulager genom att ta i däcket
"Halvtolv" och vrida, glappar det är det mest
troligt hjullagret, snurra även däcket och lyssna om
det låter om sig. Styrleder kollas genom att ta i däcket
"Kvart i tre", vrid och se om det glappar.
3. Drivlinan!
Motorn ska inte rycka blått
om den varvas upp och man släpper gasen, den ska inte heller
ryka vitt om den är varm och det är fint väder,
vitt kan vara toppackning el liknande, blått är ventiltätningar/styrningar.
En toppackning som gått mellan två cylindrar märks
på att det bubblar lite i expansionskärlet då
motorn går på tomgång, att den är trasig
mellan vattenkanal och cylinder märks genom att den ryker
vitt, om det är mellan vattenkanal och oljekanal då
blandas olja och vatten. Om en motor knackar "ljust"
uppe i toppen tyder på att ventilerna kan behöva ställas
in, grövre knack att kamaxeln eller överfallen är
dåliga. Ett ljust tickande knack då man gasar upp
och sen släpper kan vara kolvbultar (bruka rinte låta
under belastning) eller vevlager, ett grovt knack under belastning
kan vara ramlager. I övrigt, en ren fin motor som inte låter
om brukar kunna vara välskött, tvärtom tyder på
att man inte brytt sig.
Växellådan ska inte
skorra då man lägger in en växel/växlar,
då är synkringar dåliga, om det låter
lite från växellådan på tomgång
med koppling uppsläpt, men det tystnar då man trycker
in, då brukar ingående lager kunna vara halvdåligt
(samt stödlager i vevaxel), det är en riktig vilvisjuka,
allrahelst på M46. Ett ljust ljud precis när man släppt
kopplingen kan vara urtrampningslagret, brukar tystna då
man trycker in koppling. Överväxeln ska gå in
ganska snabbt och ur ännu snabbare, annars är det dålig
olja el liknande (filter). Mellanaxeln ska inte vibrera, kan
va dålig knut eller stödlagr/gummi (kan också
kollas underifrån).
Bakaxeln ska inte glappa nämnvärt
och inte heller leva om när man kör, om den lever om
brukar märkas att ljudet följer farten.
Det var väl lite till
att börja med, maila gärna in till mig om ni har tips
m.m. amarace@hotmail.com |