Övriga intressanta fakta om 240

240 tillverkaes även i andra varianter än standard, då för det mesta av externa karosserimakare.

T.ex: Ambulanser som var längre med påbyggnation på bakändan för att vara högre och längre, hade (obekräftat) oftast 1031 bakaxel med diffbroms och samma V6:a som 260 hade, gjordes mest på 260 men även på 240. Det tillverkades även en Limousine av 264 som hade beteckningen TE, Top Executive, den var förlängd för att rymma mer helt enkelt, hade det mest i lyx man kan tänka sig. Av 245:an fanns det också en förlängd version som hade beteckningen T. Även bilar till begravningsfirmor gjordes som var längre.

B23E motorn fanns i olika utföranden, vilket många är ovetande om, eller så har dom fått fel information.

Den kom iaf -79, introducerades i 242GT, den var en B21 borrad till 2,3liter, den hade samma insprutning som en B21E, men Toppen samt Kammen skiljde, den hade en topp med beteckningen 1000405, det var en topp som hade bättre kanaler, sk Svanhalskanaler, eftertraktad topp i trimningssammanhang, den hade även en H kam vilket gjorde motorn lite "orolig", ville gärna leva på lite högre varv, den ansågs med andra ord lite sportig. 80 så ersattes 242GT av GLT, den fick samma motor och drivlina, men var i övrigt om en vanlig 240 (bättre kränghämmare o dämpare fram dock). 81 så ersattes kammen i B23E av en K-kam som ansågs vara lite snällare, men den gick fortfarande bra, men nu blev den snällare på lägre varv = bättre för den "vanlige" bilföraren. 84 var det sen slut på 405-topp med värre kam, då kom den ordinära 1000398 toppen på B23E tillsammans med en vanlig A-kam. Den blev då 129 hk och mer bränslesnål.

Turbon kom 81 och var verkligen en hit, en snabb bil gjord för den "vanliga" bilköparen. Den var snabb och gick att få med riklig utrustning, det fanns en R-sportsats att köpa till som gjorde att den blev på drygt 170hk, den innehöll en Intercoolersats, dock ej godkänd av Sbp. 84 kom även en Turbon som Kombi, den första Personbilskombin med Turbo, Turbon slutade tillverkas -85.

Topparna är något som diskuteras ofta på en Volvo. Dom är dessa:

1000160: En standardtopp, fanns både med hål för spridare och inte, satt på Turbo -81 samt alla andra motorer upp till (80)81 utom B23E.

1000398: En standard topp som ersatte 160, fanns även den både med och utan spridarhål, satt på Turbo samt alla andra från (81)82 o upp, utom B23E (utom 84 då den kom även där).

1000405: Den sk Svanhalstoppen, kom 79 på B23E som skrivet ovan och fanns till 83 på 240 (samt 84 på B23ET i 760).

1000530: Standardtoppen som ersatte 398 -85.

1000531: "Trimtoppen" som ersatte 405 toppen, såldes även i trimsatser. Motsvarar 405toppen i princip, dock med lite mer centrerade tändstift.