240/260 visades hösten
1974 och kom i produktion 1975. Den byggde i grunden på
140 serien, dock med många förbättringar, man
kan "grovt" säga att från A-stolpen och
bakåt var dom likadana. Det som skilde i bakändan
var en lite annan bakaxelupphängning/bakaxel samt handbromsen
mellan sätena istället för på vänster
sida om förarstolen. 240-serien var den "vanliga"
medans 260-serien var den lyxigare varianten på samma bil.
140 seriens framvagn var ju
ganska gammalmodig med sin länkarmsframvagn, med 200-serien
så lämnade man den ålderdomliga konstruktionen
bakom sig, 200-serien fick en framvagn av typoen McPearson, den
bygger på att man har ett fjäderben som går
från kaross ner till en bärarm, så dämparen
är inbyggd i själva fjäderbenet och håller
ihop själva fjäderbenet med den övre fjädertallriken.
Fronten var av ny modell, den lutade ganska kraftigt, fult enligt
vissa, fint sa en del andra. Den var även uppbyggd att vara
en säker bil, bra deformationszoner vid eventuell krock
m.m. Har legat bra i olycksstatistik.
Det kom även nya motorer,
även fast den gamla beprävade B20 fanns kvar, dom nya
motorerna var B21 med överliggande kamaxel samt lättmetalltopp,
ventilsätena i den klarade blyfri bensin, så den var
väl förberedd för Usa-marknaden. Det kom även
en 6-cylindrig motor som utvecklats i samarbete med Pegueot och
Renault, en v6:a på 2,7liter som har överliggande
kamaxel samt cylinderfoder. Den motorn kallas PRV6:a.
Även inuti bilen var det
lite förändringar, nya stolar med höga nackstöd,
en ny modell av instrumentbräda (en förfinad modell
av 140-seriens senare bräda).
Under åren så ändrades
den mycket kosmetiskt, men under ytan var den i princip likadan
ända till slutet 1993, den fick uppleva alltifrån
82hk ända upp till 155hk i Turboversionen.
Den är en mycket populär
bil i alla åldrar, alla kan känna igen en 240 och
har något minne av en, en folkbil helt enkelt, men som
med små modifieringar kan göras riktigt snygg :)
Det tillverkades totalt 2 862
573st (osäker uppgift) bilar i 200serien innan slutet kom
-93. Många lever kvar fortfarande. |